Tot un drac - logo

luni, 22 august 2011

Pictori de icoane cu acces la etnobotanice


Weekend-ul trecut am fost la nunta unui prieten din Huşi. Totul a fost exact cum mă asteptam să fie. Distracţie, bucurie, petrecere ... ca la nuntă. Ceea ce a fost totuşi ieşit din comun a fost biserica unde s-a oficiat evenimentul şi anume Biserica Sf. Gheorghe din Huşi. În primul rând, trebuie precizat că biserica este un monument istoric. Mai mult decât atât, ea a fost inclusă în planul de restaurare a monumentelor istorice şi chiar a fost restaurată de către Ministerul Culturii şi Cultelor în perioada 1992 - 2002.

Eu unul nu ştiu şi nici nu am găsit pe net dacă au fost păstrate vechile picturi la restaurare dar dacă au fost înlocuite, pictorii contractați pentru efectuarea lucrărilor sigur erau pe etnobotanice. Altfel nu îmi pot explica faptul că toate feţele sfinţilor din biserică arată ca ieşite din episoade Star Trek. Klingonienii sunt fotomodele pe lângă personajele pictate pe pereţii acestei biserici.

După puţin săpat pe internet, am reuşit să găsesc numele a doar unuia dintre “artiştii” ale căror lucrări se găsesc în biserică. Acesta este Vasile Ghilan. Dumnealui este un fost campion naţional la lupte greco-romane. Deşi are participări la mai multe expoziţii de grup, se autodescrie ca un pictor de ocazie: “pictura este o amantă capricioasă pe care o satisfac doar uneori!” Şi se pare că are completă dreptate. După câteva lupte greco-romane cu pereţii bisericii, a pierdut lamentabil.

Pe lângă faptul că toate personajele de pe pereţi sunt încruntate, cu feţe schimonosite, au mai fost şi segregaţi. Pe peretele din stânga bisericii, cum stăm cu faţa spre altar nu sunt decât sfinţi fără barbă, iar pe peretele din dreapta, numai bărboşi. De parcă marea schismă din 1054 s-ar fi făcut pe baza părului facial. Mai mult decât atât, în pictura ce reprezintă tăierea capului lui Ioan Botezătorul, ca de altfel în mai multe alte picturi pe aceeaşi temă, apare de două ori capul. O dată căzut pe pământ, proaspăt tăiat de sabie, şi a doua oară pe un platou cărat de ceea ce probail se vrea a fi Salomeea. De ce apar două capete? Avea două, sau i-a mai crescut unul după prima tăiere? Câte tăieri au fost? Dar să ignorăm puţin faptul că sunt două capete ale sfântului. Dacă unul tocmai a fost tăiat şi pictura arată sânge curgând din ciotul gâtului, de ce sabia e perfect curată? În fine. Sunt câteva neconcordanţe în respectiva lucrare. Intenţionate sau nu, ridică nişte semne de întrebare.

Vă las în continuare să vă bucuraţi de imaginile surprinse în biserică.

6 comentarii:

  1. PArca toti sfintii sunt frati gemeni,...sau o fi avut un singur shablon.
    Totusi in prima fotografie din interiorul bisericii e un personaj cu totul diferit, ....dar cred ca acest personaj nu e o "sfanta".

    RăspundețiȘtergere
  2. Ups. Am uitat sa dau un crop. My bad!

    RăspundețiȘtergere
  3. Când am citit articolul cu sfinți , klingonieni, etc, am crezut ca cine stie ce bazaconii or fi zugrăvite pe pereti. M- am convins că nu e asa. Si chiar cu cele doua capete ale sf. Ioan: acolo e o alegorie. Si vreau sa-i transmit autorului articolului o veche zicatoare: când nu găsesti ochi negri, iubesti si albaștri. Dacă aveau buget angajau un pictor de talia răposatului Sabin Bălașa ( fie-i tarana usoara) și nu un ,, luptător de greco-romane" Oricum pentru cunoscători, Vasile Chilian este un talent!

    RăspundețiȘtergere
  4. Probabil Vasile Ghilan e o somitate pentru cunoscatori, dar nu pentru tine stimabile Anonim. Tu faci confuzie intre Vasile Ghilan si Florin Chilian. Asa ca "te-ai dus, te-ai dus/sa tai un copac".

    RăspundețiȘtergere
  5. Ti-am mai pus un comentariu infatuatule dar probabil nu a fost acceptat.... A apărut chilian si nu ghilan, dintr-o eroare de tastatură . Nu suntem obligați toti sa avem aceleași gusturi si din câte știu , matale nu esti critic de arta......

    RăspundețiȘtergere